Kell tilises täpselt kolmest, naine oli selleks ajaks
juba pool tunnikest üleval passinud. Ega sellisel kellaajal midagi asjalikku nagunii
teha ei oska, magu on täiesti lukus, riiv ka veel ees. Seega üritasime pildi
vaikselt ette saada, vaatasime kõik voodialused ja kapipealsed hoolikalt läbi,
et midagi maha ei jääks (kuigi olime seda ka eile teinud, aga no kindluse
mõttes :)) ning pool neli laekusimegi juba hotelli vastuvõttu. Võimalik, et
läksime tsipa liiga vara (lennuk pidi väljuma 6.20), kuid ei tahtnud midagi
jätta juhuse hooleks.
Arve tuli 12 000 coloni (ca 21$), kuid jätsin talle 13 000 paberraha ja peotäie münte (ehk siis ligikaudu 25$). Vanamees oli ilmselgelt rahul, nägu peeretas peas, soovis head reisi ja mida kõike veel. Ehk siis kokkuvõttes tema rahul ja ka meie rahul.
Enne kui lennujaamas kuhugi check-ini järjekorda sai tormata, tuli minna läbi Costa Rica panga leti juurest, kuhu sai tasuda lahkumismaksu. Ilma selle tasumise tõendita ei võeta sind kusagil jutule. Hoolimata sellest, et kell oli neli hommikul ja töötas neli kassat, oli ka seal tekkinud väike saba. Õnneks see liikus kiirelt ning peagi saimegi oma tugrikud üle leti ulatada. Naine maksis dollarites ja temal kulus neid 29, mina aga sokutasin siia ära oma viimased colonid ning neid taheti kokku 15 500 (ca 28$). Seega dollar nagu maast leitud :)
Koidukuma San José kohal |
Enne järgmisi samme, otsustasime endale natuke toitu sisse vägistada. Maksku mis maksab. Seda peamiselt seetõttu, et osad asjad olid sellised, mida me turvakontrollist läbi ei saanud viia (Coca, vesi, banaanid), seega oli variant need kas ära tarbida või minema visata. Kui banaanide ja colaga saime hakkama, siis vett jäi nii poolteist liitrit järgi. See lendas siis turvaväravate ees prügikasti. Lennule registreerimine läks kiirelt ja muretult ning meil vedas – saime nii San José - Miami kui ka Miami - New York lennul kenasti kõrvuti istuma.
Pärast turvaväravaid oli, nagu tavapäraselt, hunnik
poode, kust siis kiirelt taastasime oma veevarud… selleks, et neist mõni minut
hiljem uuesti ilma jääda. No mida pervet?? Vahetult enne lennukisse minekut,
seal torus, oli veel üks turvakontroll ning vesi, kui äärmiselt plahvatusohtlik
kemikaal, konfiskeeriti. Selge siis, jääb minu poolt seekord see lennuk
pooleliitrise veepudeliga õhku laskmata (või üle ujutamata). Teadmiseks NSA-le,
CIA-le, FBI-le, ERR-le ja kõigile teistele organisatsioonidele: see eelmine
lause oli nüüd nali.
Enne lennukisse kutsumist korraldati reisijatele ka väike
hasartmäng, mille auhinnaks oli 50$. Panus, mille reisija pidi
osalemiseks tegema,
oli praegusest lennust loobumine. Auhindasid oli kaks ja kaks õnnelikku ka
leiti. Põhimõtteliselt oli lennuk siis ületäidetud ning need paar inimest
lendasid Miamisse paar tundi hiljem 50$ võrra rikkamana. Meil sellist
passimisluksust polnud võimalik pakkuda (ning 50$ pärast poleks seda ka teinud),
pigem olime isegi natuke mures, et kas jõuame kenasti järgmisele lennule. Kui
kõik läheb plaanipäraselt, oleks meil Miamis aega 2 tundi, et New Yorgi lennule
jõuda ning eelmisel korral läks meil Miamis kõikide kontrollide läbimiseks
tsutt-tsutt alla kahe tunni. Seega kui toimuks mingi hilinemine, võib asi üsna
kriitiliseks minna.
Meie hõbedane raudlind |
Mis puudutab veel seda veepudeli äravõtmist enne
lennukisse minekut, siis ma arvan, et põhjuseks oli asjaolu, et me lendasime
USA lennufirmaga. Neil on turvanõuded ikka üle vindi tugevaks keeratud. Heaks
näiteks selle kohta oli üks pealt nähtud situatsioon. Oodates starti, passisin
kõrval asuva Delta Airlinesi (samuti USA firma) lennuki ümber askeldamist.
Pakikärud just saabusid ning nüüd oli vaja hakata kohvreid peale laadima. Aga
ennem kui (kohalikud) kotiloopijad lennuki pardale lubati, otsiti nad kahe
meeskonnaliikme poolt läbi. Üks kobas läbi, teine piiksutas metallidetektoriga
üle. Hirm selle ees, et mingi paugupill koos pagasiga pardale toimetatakse, on
ikka väga suur.
USA lennufirmade värk on ka see, et enne lõplikku
ärasõitu, ütleb kapten muuhulgas, et see on nüüd viimane võimalus lennukist
lahkumiseks. Et kui nüüd lõi põhja alt ära ja kohe-kohe algab lennuhirmust
tulenev paanikahoog, siis andke stjuardessile teada. Õnneks selliseid
nannipunne meie lennul polnud ja American Airlinesi lend AA1204 väljus
plaanipäraselt.
Miami liikluspundar |
Kuulus Evergladesi soo |
Esimene pluss oli see, et American Airlinesi värav oli
kohe elektroonse viisa kontrollimise automaatide kõrval. Finnairi oma oli olnud
justkui naabermaakonnas, kust kohale jõudmine eeldas kestvusspordi kogemust.
ESTA lipiku sai seega väga kiirelt. Passikontrollis saime järgmise positiivse
kogemuse osaliseks – kuna sisenesime USA-sse juba teist korda, siis suunati
meid kiirülevaate järjekorda. Ning seal läks tõesti kiirelt, mõni minut hiljem
olime juba kohvriveski ümber sumadane ootamas. Kui oma truu sinise lindilt maha
tõstsin, märkasin, et kohvrilukk oli kadunud. Kontrollisin kiirelt üle, et kas
kõik asjad on ikka alles ning esmapilgul tundusid olevat. Alles pärast
sain
teada, et USA-sse reisides ei tohigi pagasist lukustada – lukud murtakse
lihtsalt tollis puruks. Huvitav oli vaid see, et naise kohvri taba oli kenasti
alles. Ju siis ei sattunud pistelisse kontrolli.
Miami villasaarekesed |
Järgmises kolmes etapis pidi küll veidi rohkem ootama,
kuid kokkuvõttes tulime sellest kadalipust ikka üle 2 korra kiiremini läbi kui
eelmisel korral. Seega, kes esmakordselt USA-sse sisenevad, peavad aega varuma.
Vastasel juhul pole midagi hullu.
Skytrain viis meid samasse terminaali, kust mõned nädalad
varem San José poole startisime ning täiesti juhuslikult oli väljalend ka
kõrvalväravast. Costa Rica lend läks väravast D2, New Yorki aga lubati viia
siis, kui õigel hetkel läbid värava D1. Nojah, eks sama lennufirma ju, kuigi ma
eeldasin, et rahvusvahelised ja siselennud
lähevad eripaikadest.
Teel New Yorgi poole |
Hirm, et me ei jõua jätkulennule, oli olnud täiesti
põhjendamatu. Et seda rahulikkust meile veelgi juurde süstida, lükati sõidu
algusaega ka mõnevõrra edasi. Pileti peal oli kirjas, et start on 13:06, kuid
tegelikkuses sai hõbedane lennuk rattad maast lahti ligikaudu pool tundi
hiljem. Aga ega meil väga vahet polnud, sest New Yorgis oli meil niikuinii
tunnikest kolm ooteaega. Seega kas passida Miami lennuväljal või NYC
lennuväljal, oli meie jaoks täpselt sama maitsega soust. Lennul muideks sousti
ei pakutud (vähemalt tasuta mitte), kuid väike jook ja küpsised olid siiski
ette nähtud. Isekeskis mõtlesin, et eriti kõva ärinipp oleks pakkuda ainult
küpsiseid (võimalikult kuivasid, soovituslikult saepurust ja talgist tehtud)
ning siis küsida, et kas keegi haiglaselt kalleid karastusjooke soovib osta.
Usun, et huvilisi oleks.
"Suure Õuna" stiliseeritud panoraam |
Kuna olime lennanud ühest USA linnast teise, siis
loomulikult puudusid igasugused piiriprotseduurid ning isegi kohver liikus
omapäi Finnairi lennukile. Või vähemalt nii me lootsime. Seega oli meil nüüd lennujaamas
päris hulk aega, mida
surnuks lüüa. JFK on õnneks paraja suurusega lennujaam,
võiks isegi öelda, et kompaktne. Kartsin palju hullemat, arvestades, et seda
läbib ligikaudu 1 miljon inimest nädalas.
Maandumine halli New Yorki |
Esimese asjana otsisime endale söögikoha ning ei saa ju
USA-s käies mööda minna kuldsetest kaartest ehk McDonaldsist. Nagu varasemalt
olen maininud, on mu üks reisikiiks see, et käin igal külastataval maal
võimalusel korra mäkis ning seetõttu oli loogiline, et võimalust proovida „originaali“,
ei saanud kuidagi mööda lasta. Kuna naisel sellist kiiksu pole, siis ta võttis
hoopis teisest müügiletist magushapu kana nuudlitega. Aga minu suur Big Mac
eine oli tõesti suur. Einet kätte saades oli plaksust selge, et miks
ameeriklased mõõdavad oma kehakaalu kilode asemel tonnides. Jah, burger oli
suurem ning friikartulite ports ka mehine, kuid liitrine topsik Coca Colat (mis
ilmselt sisaldab keskmiselt 25 kg suhkrut) tegi asja selgeks. Liiter Colat ühe
eine kõrval?? Päriselt ka või?
JFK lennujaam |
Hinnad oli sõbralikud ka tax-free poes, kus silm jäi pidama laial viskivalikul. Numbrid
pudelite juures olid selgelt väiksemad kui Eestis ning pealegi kajastasid need
dollareid, mis teatavasti on tsipa nõrgem valuuta. Esmalt uurisin teenindajalt,
et kas ma viskipudel käes üleüldse lennukile pääsen aga pärast enesekindlat
jah-sõna läkski valimiseks. Ühe liitrise Whyte & Mackay šotlase juurde võtsime
veel ka mõningaid Ameerika-teemalisi maiustusi, ega ju iga päev USA-sse satu.
Pärast maksmist läks aga huvitavaks, sest minu ostud pakiti ära turvakilekotti
ja võeti mult ära! Vargus päise päeva ajal! Müüja seletas, et need antakse
mulle kätte vahetult enne lennukisse sisenemist ning tema resoluutset nägu
vaadates, ei jäetud siin vaidlemiseks millimeetritki ruumi. Kui prouad nii
ütlevad, siis olgu.
Kui tol päeval oleksin Finnairi lennu ootesaalis silmad
kinni pannud ja kuulanud, siis võis täiesti rahulikult ette kujutada, et olen
Tallinna lennujaamas. Eesti keelt kostis nii siit kui sealt nurgast. Tundub, et
kaasmaalased naudivad täiel rinnal
seda (peaaegu) otseühendust lombitaguse
maaga. Ka Miamis oli päris mitu Eesti seltskonda, kes NYCi lendasid, kuid siin
oli tõesti juba päris mitukümmend eestlast.
Viimane pilt - kojusõidu aparaat |
Lennukisse sisenemise torus leidiski aset rõõmus
taaskohtumine oma kaubaga. Seal seisis üks härra läbipaistvate
turvakilekottidega ning ühes neist olidki minu viski ja maiustused. Ära sa ütle,
ei tiritudki tillist! Eks see ole jah selline ekstraturvameede. Ma võiks ju
vabalt pärast kommikarbi ostmist lennujaama peldikus kõik šokolaadid täidisest
tühjaks süüa ning tekkinud õõnsused lõhkeainematerjaliga täita ja olekski pomm
valmis. Lõhkeainet saab muideks käepärastest vahenditest, tuleb vaid MacGyveri
mõni osa meelde tuletada (ilmselt tualetipaberist, vedelseebist, lambipirnist ja
mõnest juuksekarvast piisaks, et võimas põrgumasin ette valmistada).
Lennuki keskel, neljases reas, istumine pole just vahva
tegevus, kuid vähemalt olime kõrvuti. See 0n see, kui saad ainult 36 tundi ette
istekohti broneerida, aga teised (kes otse Finnairist pileti ostsid) said seda
teha kohe kui pileti eest makstud. Veel hullem on istuda muidugi kusagil
tualeti ukse lähistel, kus sul pidevalt keegi seljas elab või kõrval seisab, et
oodata oma momenti veesilma kohal.
Kuigi ma reisi alguses juba varem korra hädaldasin, siis
kordan igaks juhuks veel üle - Finnair mulle pikamaalendude firmana ei meeldi.
Ta pole halb, kuid maailma tippudega (nt Emirates, Qatar Airways) võrreldes
jääb tase ikka selgelt lahjemaks. Jalaruumi oli vähem, tasuta alkohol kehtis
ainult õhtusöögi juurde, söök ise oli niru ning lennusaatjad olid taas pentsikult
ükskõiksed. Möönan, et need mured on sellised pisikesed norimised ja
ebamugavused, kuid olles lennanud firmadega, kus kõik on täpselt nii kui peab,
jäädki sellest taset lootma.
No näiteks see alkoholiteema. Miks ma ei võiks pärast
õhtusööki filmi kõrvale väikest punast veini võtta? Et kui ma väikest napsu
tahan, siis pean selle ilmtingimata söögi kõrvale alla kulistama? Tundus, et
osad võtsid sellest reeglist viimast ja keerasid niipalju alkot endale söögi
ajal kerre, kui füüsiliselt jõudsid. Aga no olgu, see selleks.
Söögivalik tol õhtul oli kana või taimetoidupasta. Tõsi,
mingis kentsakas absurdimaailmas võib seda tõesti nimetada VALIKUKS (sama hea
valik on see kui kangialuses sind peksma asuv pätikamp küsib, et kas näkku või
makku), kuid no päriselt kah. Õnneks (väga suureks õnneks) ei olnud kana puhul
tegemist kurikuulsa „kana riisiga“ (mida süües võidki imestama jääda, et kuidas
võib üks toit nii vähe maitset omada), vaid kanaga, mille juures olid
köögiviljad. Aga jah, kui Emiratesi toitusid ma lausa kiitsin, siis Finnairi
õhtusööki lihtsalt manustasin. Nagu koer lakuks oma tagapalgeid – ränk töö, aga
tuli ära teha.
Kui alkoreeglile ja kehvale (loe: väga odavale) toidule
leiaks veel säästlikkusest tulenevaid põhjendusi, siis stjuardesside
pohhuismile pole küll nüüd mingit seletust. Inimesi teenindasid nad sellise
näoga nagu nad oleksid viimased 29 tundi vahtinud vahetpidamata värvi
kuivamist. Suu kriips peas, pilk kusagil kaugel ning liigutused tundusid kui
robotitel. Ning kui oli selline nigel lugu, et reisija küsis midagi, manati
ette nii võlts naeratus, et lähemalt kui kahe meetri pealt ei kannatanud üldse
otsa vaadata. Ma ei tea, võib-olla see tuli sellest, et nad pidid ka enda
serveeritavat lennukitoitu sööma. Siis oleks arusaadav.
Jalaruumiga pole kahjuks midagi teha – seda kas on või ei
ole. Finnairil seda natuke on, kuid vähem kui mainit’ araabia firmadel. Väga
suure miinuse sai kirja ka meediasüsteem. Ekraan oli ok, kuid filmivalik ajast
ja arust ning kõrvaklapid suisa kohutavad. Ilmselt oli soetatud taaskord kõige
odavamad kõrvaklapid, mis kusagilt Hiina kolkast üles leiti. Need kajasid nii
kohutavalt, et esimest filmi vaadates läks mul 10 minutit aega, et aru saada,
et helikanal oli jäänud hispaania keele peale. Ehk siis sisuliselt vaatasid
mingit liikuvat pilti, millele keegi täiesti seosetut vokaali peale laseb.
Lahendusena leiutasin sellise asja, et ühe kõrva surusin koos kõrvaklapiga patja
ning teist hoidsin käega kinni, nii isegi kuulis midagi, kui keegi just
läheduses juttu ei vestnud või liiga kõvasti hinganud.
Kui need asjad välja arvata, siis kõik muu oli täitsa
nitševoo. :) Kapten lubas lausa meid tunni võrra kiiremini (ehk siis 7 tunniga)
kohale viia, sest olevat tugev taganttuul. Omapärase musta huumorina kukkus aga
välja see, kui stjuuardess käis „Iltalehtit“ pakkumas, mille kaanel oli suurelt
kirjas, kuidas Germanwingsi piloot oma lennuki vastu mäge juhtis. Filmivalikus
kahjuks lennuõnnetuste filme ei olnud, vähemalt ma ei leidnud neid. Leidsin
hoopis sellise teose nagu „I, origins“, mis alguses tundus nii jura, et
mõtlesin, et ei viitsigi lõpuni vaadata, kuid õnneks ma ei andnud alla.
Kokkuvõttes oli ikka tegu väga-väga hea filmiga. Järgmisena vaatasin ära
„Hitchcocki“ ning tõdesin taas, et Anthony Hopkins on ikka paganama hea
näitleja. Naine aga oli filmide vaatamisest loobunud ning püüdis aega mööda
saates hoopis magades. Püüdsin pärast teist filmi sama teha, kuid välja ei
tulnud sest plaanist miskit. Oli suhteliselt ebamugav olla ning osad inimesed
olid päris lärmakad. Parim, mille sellest olukorrast välja pigistasin, oli
poolunes viibimine.
Aga siin ületasime päevajoone, seega kliki nüüd kenasti
„Järgmine päev“, et lugeda reisi lõpujutt kah ära.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar