Día
Internacional de la Mujer ehk siis rahvusvaheline naistepäev algas meie jaoks kell
8 hommikul. Juba see fakt, et see päev algas täiesti normaalsel ajal, oli väga
hea uudis. Ajavahe küll andis veidi tunda, kuid hommikul „õigel ajal“ üles
ärkamine andis lootust, et ööpäeva rütm ülemäära segamini ei ole. Tuletame
meelde, et Eestis hakkas samal ajal pühapäev õhtusse tüürima (ajavahe 9 tundi).
Hotelli tagahoov - meie rõdu üleval keskel
Rõduuste
avanemisel paiskus tuppa pahvakas sooja õhku ning õrnalt oli kosta ka
linnamüra. Bussid ja autod tuututasid, keegi hüüdis midagi, kusagil mängis
kepsakas muusika. Me küll midagi peale siseõue veekogude ja naabermajade
katuste ei näinud, kuid õhus oli sellist Ladina-Ameerika hõngu juba tunda.
Nüüd, suhteliselt värske peaga, hakkas kohale jõudma, et olemegi kohal! San
José, mis oli veel mõned päevad tagasi üks mittemidagiütlev linnanimi meie reisikavas,
oligi meie jalge all ja silme ees. Selle peale tuli ihhu kohe selline krudin
sisse, ootusärevus kõigi nende põnevate kohtade nägemise ja kogemuste saamise
osas, mida internet ja reisiraamatud olid kokku lubanud.
Aga nagu
öeldakse, tähtsamad asjad kõigepealt. Ja siis öeldakse veel seda, et tühi kõht
ei seisa püsti. Loomulikult öeldakse peale nende kahe tõdemuse veel palju asju,
kuid kõike ei hakka siin ette lugema. Hommikusööki pakuti meile basseini kõrval
asuvas vabaõhurestoranis ning olime üsna elevil, et mida põnevat siis Costa
Ricas päeva alustuseks pakutakse.
Kõigepealt
pakuti meile võimalust valida, et mida me tahame, sest restorani välipliidi
taga olid mehed valmis meie kulinaarseid soove igakülgselt täitma. Kuna me
isegi ei aimanud, et mis variandid on, siis kokk hakkas ette lugema, mida
tavaliselt tellitakse. Võtsime traditsioonilise (kohalike jaoks)
hommikusöögipaketi, mis sisaldas munaputru, krõbedat peekonit, salatit ning
loomulikult gallo pintot. See viimane
on Costa Rica (ja ka Nicaragua) rahvusroog, mis koosneb praetud riisist ja
ubadest ning mida pakutakse lisandiks praktiliselt kõikidele toitudele (nagu ka
järgmised nädalad kinnitasid). Meie jaoks oli too hommik aga esmakohtumine
antud roaga ning tuleb tõdeda, et kulinaarset rabandust see esile ei kutsunud
(à la: „See on kõige parem asi mis ma elus olen saanud!! “). Noh olid riis ja
olid oad, mõlemad ära praetud ning põhimõtteliselt oligi kõik. Selline üsna
kuiv ja pigem maitsevaba kompott. Aga kõhtu täitis ta küll.
Hommikusöögi
ajal näppisin ka veidi oma rahakotti, kus toonase seisuga olid ainult eurod ja
dollarid. Kuid loomulikult pole Costa Ricas käibel neist kumbki, vaid oma raha
nimega „colon“. See sõna tähendab inglise keeles küll käärsoolt, kuid Costa
Rica on siiski hispaaniakeelne riik, mistõttu rahaühiku nimi on võetud nende
jaoks olulise mehe - Cristóbal Colóni - nimest. Mulgis ja Saares teatakse tüüpi
Kolumbusena (ei, ei mitte Krisostoomus). Seilas ju mainitud laevnik oma
neljandal Ameerika reisil täies pikkus läbi ka praeguse Costa Rica idaranniku,
mistõttu rahaühikule nime andmine on igati loogiline tegu. Kui näiteks Eesti
ranniku oleks kunagi ammu-ammu esimesena kaardistanud kapten nimega Mart, siis
võib-olla oleks ka kunagi meil mardid käibel olnud.
Tulles
euroühiskonnast (kus enamus igapäevaseid majandustehteid tuleb teha kümne või
saja piires), on coloniühiskond paras väljakutse. Nimelt võrdub 1 euro tervelt
600 coloniga (enam-vähem), mistõttu ka poest piima ja rosinasaia ostes tuleb
järsult sukelduda põhikooli matemaatikasse, et teada saada palju asjad tuttavas
rahaühikus väärt on. Tagataskus (loe: telefonis) on mul olemas ka XE-nimeline
valuutakalkulaatori rakendus, kuid seda ei ole viisakas ja mõistlik alati välja
võtta. Aja jooksul küll hakkas vaikselt meelde jääma, et 1000 coloni on veidi
alla 2€ ning 5000 tsipa üle 8€, kuid alguses läks lettidel olevate suurte
numbrite dešifreerimisega aega. Juhe läks kokku siis, kuid hind oli väga täpne.
No näiteks 1632 coloni. Mis see siis on nüüd? Äpi näppimine oli siin vältimatu
(õige vastus: ca 2,8€).
Aga rahad
olid ilusad… Kordades ilusamad kui kusagil Frankfurdi (seal asub nimelt Euroopa
keskpank) tornmaja keldris, hallimast hallima bürokraadi poolt valmistatud elutud
lipikud. No sellised, kus „vaba kunstnikukäega“ tehtud jooned tõmmatakse malli
või joonlaua abil ning kus tuliselt vaieldakse, et kas halli toon numbriga
NM5599642 ei ole mitte liiga raju värviplahvatus Euroopa esivaluutal. Colonid
olid rohelised, sinised, roosad, punased, kollased, lillakad ja veel hulk teisi
värve ning nendel kujutati lisaks kohustuslikele kiilakatele habemikele (riigi
kuulsusrikkast minevikust) alati ka näiteid riigi lõputust (ja lõputult
kirevast) faunast ning floorast.
Et mitte
jääda teooria tasandile, siis pärast hommikusööki olime valmis nende kasutamist
minema testima, kuid enne veel kui seda teha sai, tuli kohalikku raha üldse
hankida. Tänane päev oli meil osati juba ära planeeritud - meid ootas vinge
härjarakendite festival ühes San José äärelinnadest Escazus - kuid selleks, et
sinna saada, pidime minema bussijaama. Kuna San José kesklinn ülemäära suur ei
ole, siis otsustasime, et läheme sinna jala. Näeme veidi linna, inimesi, võtame
raha ja saame kätte esimese tunnetuse, et mis elu siin üldse elatakse.
San José kesklinn
Kell oli
veidi pool kümme läbi, aga väljas oli juba mõnus leitsak. Tuul oli ka päris
kõva, kuid sisetunne aimas ette, et sellegipoolest tuleb kuum päev. Hotellist
saadud kesklinna kaart näpus, orienteerusime nendes ruutpesiti paigutatud
kvartalites üsna hästi. Tänavad olid sellised tüüpilised Ladina-Ameerika
suurlinna tänavad - veidi räpased (kuid mitte nii, et ülemäära häiriks),
kõnniteed veidi lagunenud (kuid mitte niipalju, et jalgu murraks) ning palju
oli erinevaid kaubamüüjaid, kes pakkusid kõike, mida üks keskmine jalutaja
võiks vajada - lotopileteid, ajalehti, kamme, päikeseprille, puuvilju,
joonlaudu, küünekääre ja nii edasi. Positiivne oli aga see (nagu see on ka
teistes selle kontinendi riikides), et keegi ei üritanud sulle midagi agressiivselt
pähe määrida. Isegi ei mäleta, et kas keegi hüüdis, et „Where are you from?“. Kui tahtsid osta, siis ostsid, kui ei
tahtnud, siis ei tülitatud. Ainus moodus, kuidas sinu rahani üritati jõuda, oli
valjuhäälne kauba tutvustus üle kogu uulitsa.
Väga suurt sagimist pühapäeval polnud
Raha saime kohe
esimesest sularahaautomaadist ning võtsime kohe paraja pataka, kuna väikeste
summade võtmine läheb kulukaks (iga tehing ju maksab paraja kopika). Edasi kulgesime
peamiselt mööda jalakäijate tänavat, mis lõikas täpselt läbi vanalinna,
bussipeatuse suunas. Inimesi väga palju isegi ei liikunud, sest oli pühapäeva
ennelõuna ning paljud poed olid suletud. Aga need, kes liikusid, olid
rõõmsailmelised ning ei tundnud turistide suhtes vähimatki huvi.
San José
kesklinnast lummavalt kaunist koloniaalarhitektuuri pole mõtet otsida. Jah,
siin-seal on mõned üksikud kaunid majad, kuid peamiselt annavad tooni üsna tavalised
karbid. Ega siin pole ka midagi imestada, sest tegemist on Ladina-Ameerika ühe
noorima linnaga. Esimene hütt löödi siinkandis püsti alles 18.sajandi alguses
ning linnamõõdu andis praegune pealinn väljas alles sajand hiljem. Enne seda
oli pealinn lähedal asunud Cartago linnas, mille ajalugu on ligikaudu paar
sajandit pikem.
Kui ma
mainisin siin bussijaama minekut, siis see oli selline tinglik väljend. San
Josés ei ole sellist konkreetset kohta, kust väljuvad kõik linnast väljuvad
bussid. See niinimetatud bussijaam oli lihtsalt üks (ilma ühegi märgistuseta)
koht kusagil tänava ääres. Ja erinevatesse piirkondadesse suunduvad bussid
startisid täiesti eri tänavatelt ja mõnikord ka kesklinna
Buss kui kunstiteos
erinevatest otstest.
Ehk siis sa sisuliselt pidid eelnevalt teadma, et kust buss läheb, niisama
jalutades väljumispaika üles ei leiaks. Tänu Lonely Planetile ja internetile,
olin ma varasemalt siiski Escazu bussi väljumiskoha(d) välja peilinud. Neid oli
kaks ja esimene sellest valikust oli vale (see tähendab, et sealt ei läinud
mingit bussi) :)
Teine koht
oli ühe suure haigla tagahoovis, pargi kõrval. Ühtegi märki bussipeatuse kohta
loomulikult polnud, kuid ühe kõnnitee osa peal inimesed mingil põhjusel seisid
ning teisel pool teed parkisid bussid. Analüüsides neid infoklastreid,
tegime meelevaldse järelduse, et need olid omavahel seotud ning järelikult siin
ongi bussipeatus. 10 minutit ootamist ja ette sõitiski buss, mille aknal oli
silt „Escazu“.
350 coloni (60
sendi) eest sai lunastada pileti ning istuda veidi vanaldase bussi korralikele
nahkistmetele. Arvasime, et tänu suurele festivalile läheb istuma saamise
pärast löömaks, kuid tegelikkuses oli buss praktiliselt tühi. Escazusse soovis
sõita vast 10-15 inimest ning nendest lisaks meile vaid üks turist. Nojah, eks
siis enamus gringodest läksid lihtsama vastupanu teed ja võtsid takso, sest
sisuliselt on tegemist pealinna eeslinnaga, kuhu jõuab kesklinnast ikka päris
kiiresti kohale. Isegi bussisõit kestis ainult 20 minutit ning see sisaldas ka
paari peatust.
Kõrvaltänavatel vaikselt koguneti
Kui vahepeal
hakkasime isegi kahtlema, et kas ikka on siin üldse mingit pidu (kuna rahvast
vähe ja ükski polnud sellise näoga, et läheb festivalile), siis kohale jõudes
hajusid kõik kahtlused kiirelt. Escazu kesklinn oli liiklusele suletud ning
juba eemalt nägin värvilisi kärusid, mis olid suuremate ja väiksemate härgade
taha kinnitatud. Rahvas oli juba vaikselt kogunemas ning igalt poolt
kõrvaltänavatest muudkui tuli härjarakendeid juurde, et võtta
Paraadi alguspaik
linna- valitsuse
lähedal asuva stardiplatsi lähedal paraadi- sappa. Aga mis paraad see üldse siis
on? Día de los
Boyeros ehk Härjavankrite Juhtide Päev toimub üks kord aastas - märtsikuu
teisel pühapäeval. Ehk siis asjaolu, et me just sellel ajal olime Costa Ricas
(ja San Josés) oli üks paras vedamine. Seda päeva on tähistatud suure
rongkäiguga juba 30 aastat ning silma järgi julgen arvata, et kärusid oli sel
aastal väljas kusagil 200 ringis. Kohalike jaoks on muidugi tegemist suure
festivaliga, mis kestab hommikust õhtuni (võib-olla ka hommikuni), kuid enda
üllatuseks avastasime, et turiste liikus seal ringi vaid loetud hulk.
Arvestades kui omapärane ning üdini kostariikalik see festival on, siis
ootasime oluliselt suuremat
Härjavanker Escazu linnavalitsuse ees
võõramaalaste osakaalu pealtvaatajate seas, kuid
võta näpust. Üks põhjus võib olla muidugi selles, et ega pidu nüüd väga laialt
ei reklaamita ning meiegi jõudsime selleni seetõttu, et tegime enne reisi
kõvasti eeltööd. Aga ega me ei kurtnud, tore on leida üsna turistiderohkest
riigist midagi, mis on maailmas unikaalne, kuid kus reisiselle on vähem kui
kohalikke. See lisab ehedust ses mõttes, et
Vankrijuhte oli nii väikseid...
siis peetaksegi härja- vankrite
festivali, mitte ei etendata seda pidu välis- maistele vaatajatele. Aga ikkagi - mis
vanker? Mis härjad? Loomad keset linna (situvad asfaldile ja mis kõik veel) -
miks ometi?
Härjavanker
(La carreta) ei ole lihtsalt üks
suvaline käru, mida kohalikud ajaviiteks kenade värvidega katta armastavad,
vaid väga oluline ja asendamatu töövahend Costa Ricas juba paarsada aastat.
Neid kasutatakse tegelikult siiamaani ning alati pole põhjuseks see, et
põllumehel pole raha traktori ostmiseks. Riik on teatavasti üsna mägine ning
selleks, et oma järsu kaldega põldudele/põldudelt kraami
...kui suuri
transportida, on
härjavanker asendamatu. Traktor läheks seal lihtsalt ümber või siis ei pääseks
ligi, härg (koos vankriga) aga ronib nagu loom ja reeglina ei lähe ümber. Vankrite
kuulsusrikas ajalugu algas 19.-l sajandil sellest, et eurooplastele ja ka muude
maade rahvastele hakkas üks tume, kibe jook hirmsasti maitsema. Selleks joogiks
oli kohv ning kuigi taim oli pärit Aafrikast, siis kostariikalaste suureks
rõõmuks oli nende
La carreta
riik üks nendest, kus kohvi- ubadel olid kas- vamiseks praktiliselt
ideaalsed tingimused. Kohv aga teatavasti ei kasva ääretutel lagendikel vaid
alati mägedes, kus on piisavalt niiskust ja ka piisavalt päikest. Seetõttu on
istandused tihti väga järskudel nõlvadel, inimeste küladest eemal ning
vihmasemal perioodil on seal lisaks kõigele ka üsna mudane. Selleks, et
saagikoristuse ajal ei peaks kohviube ühe korraga korjama ainult niipalju kui
taskutesse mahub või siis harimiseks vajaliku kola ei peaks laskma naisel-lastel
mäkke tarida, võetigi kasutusele härjarakendid.
Oli siniseid...
Nende
peamised omadused olid lihtsus ja vastupidavus - puust ratastega (mis ei jää
mudasse kinni) toekad vankrikesed.
Kusjuures alguses hoiti jõuallika pealt ka kokku ning inimesed tirisid ise neid
kaubatõldasid, kuid ühel hetkel (ilmselt siis kui esimesed müügirahad laekusid)
otsustati oma mugavustaset tõsta ning vankrite ette rakendati härjad. Edasine
on juba ajalugu.
...ja musti
Nende
vankritega ei veetud kohvi ainult mäest alla külasse vaid ka
kokkuostu- punktidesse või ka lausa sadamatesse (oleneb kumb lähem oli). Kuna
kohvi (või ka suhkruroo) vedu käis ainult teatud hooajal, siis ilmselt kellelgi
tekkis mõte, et käiks selle massinaga ka poes kui mingi suurem ostuplaan on,
mis ta ikka seal niisama mädaneb. See kogemus oli aga niivõrd hinge ja ihu
paitav (mõtle - said niisama seal kärus
Oli suuremaid...
tšillida, selle asemel, et mäest
üles-alla oma tavaariga jöntsida), et varsti käidigi igal pool ainult käruga.
Läksid naabri juurde jooma, härg käru ette ja minek. Läksid hommikul postkasti
juurde ajalehte tooma, ikka härjaga. No ma vähemalt arvan, et nii see asi käis
:)
...ja väiksemaid
Päris
kindlasti aga kasutati neid vankreid aga pikemate vahemaade läbimiseks, näiteks
käisid töömehed perega rannikul puhkamas just nende vankritega. Tee keskosa
mäestikest (kus peamised kohviistandused kasvasid) rannikule mööda KIVISEID
teid, PUUST ratastega vankriga, võttis aega 4-5 päeva.
Mõned loomad olid ikka päris jurakad
Samuti
kasutati vankreid pulmades, matustel ning tõesti igal pool, kus oli veidi pikem
maa vaja läbida. Ning kuna kärust sotsiaalne transpordivahend sai, siis
loomulikult vaadati, et selline hööveldamata laudadest ja värvimata käruloks
võib-olla ei ole kõige esinduslikum riistapuu, millega naabrist parem näida
(see on ju alati oluline!). No ja siis tulidki kõik need värvid, mustrid,
nikerdused, laiendused ja mis kõik veel. Töövahendist said edev
Noor kauboi
riistapuu,
millega üritati siis nii muljet avaldada kui vahest ka praktilisi ülesandeid
täita. Võis vabalt olla, et mõni jõukam põllumees lisas vankrisse nahkistmed,
kattis värvikihi lakiga, lasi sulasel teel linna kärus mandoliini mängida ning
ristis oma sõiduvahendi vanima tütre järgi (kelle nimi võis vabalt olla
Mercedes). Teine aga mõtles, et vanker on ikkagi töövahend, ei ole vaja neid
kellasid ja vilesid, peaasi, et viib punktist A punkti B. Hmm, jube tuttav
tuleb ette….
Vana kauboi
Härjarakend
kui selline on tegelikult kasutusel mitmel pool mujalgi, kuid teistes riikides
puudub säärane kaunistamistraditsioon. Kuigi ma mainisin, et härjarakendeid
kasutatakse tööriistana ka tänapäeval, siis rõhuv osa paraadil osalevatest
vankritest on siiski ainult dekoratiivse iseloomuga (nagu ka rahvariided meie
laulupeol). Nendega käiakse peamiselt edvistamas ning Härjarakendite Juhtide
Päeva paraad on kindlasti kõige suurem ilmalik sündmus aastas, päris mitmes Costa
Rica piirkonnas.
Peened detailid
Paraad
hakkas umbes-täpselt pool üksteist ning suunduslinna- valitsuse juurest otse
üles mäkke, San Antonio de Escazu kiriku suunas. See tegi rongkäigu pikkuseks
ligikaudu 2,5 kilomeetrit ning tõusunurk oli umbes midagi sellist kui minna
Munamäel parklast torni jalamile. Ehk siis kuuma ilmaga, jalutuskäik mäkke koos
härgade ja vankritega. Mis saaks olla veel
Kaunistet härjamolud
toredam? Et pärast nälja kätte ära
ei kõngeks, laadisime keskväljaku kõrvalasunud pagariärist mõned küpsetised
endale seljakotti ja hetk hiljem tegime sealt kohe ka esimese võetuse. Aga siis
see hakkas.
Festivali
sissejuhatus oli päris pentsik - selle härjarakendite jada eesotsas oli veoauto
rahvamuusika ansambliga ning üks taidluskollektiiv, kes oli endale selga ajanud
mingid kummalised kostüümid (nägid välja nagu jeekimid, peltsebulid ja
kolumatsid), alla pannud kargud ja siis tantsisid väga aktiivse (ja nakkavalt
meeldejääva) muusika saatel. Kes soovib, võib siit kõrvalt vaadata ka väikest
videolõiku mainitud esinemise kohta, kuid olge te hoiatatud:
Øvideo kvaliteedi ja operaatoritöö kohta ütleks keskmine
amatöör: „Väga amatöörlik!“
Øsee viis võib jääda kummitama päevadeks-nädalateks-terveks
eluks (neid ridu kirjutades pandi igatahes mul jälle peas plaat mängima)
Maskide tantsulka
See maskide
tants on ka mingi traditsiooniline värk, mis mittekohalikule teeb kas nalja või
tekitab õudu ning väga assotsiatsioone ei loo. No nagu Kaera-Jaan või Kreisiraadio
või Näärisokk (no miks ometi peaks talvel kasuka tagurpidi selga panema ja
harjavars jalge vahel ringi kalpsama??) mitte-eestlasele.
Tegelasi õudusunenägudest
Kohalikud hirnuvad
või kiidavad, et „voh, hästi pani“, kuid külalised ei saa mitte midagi aru. Et
kas nüüd tõesti nähti pealt hetke, mil kohalik rahvas kollektiivselt ära keeras
või siis oli õlle ja süldi sisse mingit ainet puistatud, mis vaimu erksalt
särama lõi. Aga need tegelased olid igatahes mingid teada-tuntud lummutised,
sest samade larhvidega kujukesi nägime hiljem ka siin-seal suveniiripoodides.
Väike puhkehetk :)
Ei,
tegelikult oli see sissejuhatav palagan täiesti okei, muusika oli lahe ning
peagi kablutasid need tegelased mäe tipu poole minema. Nendele aga järgnesid
juba vankrid koos härgadega. Ning oh seda kirevust ja toredust ja
eriskummalisust, mis meile seal näidati. Iga vanker oli omamoodi (sarnaseid oli
seal küll, kuid väidetavalt pole kaht ühesugust vankrit olemas). Loomulikult
oli seal kärusid igas toonis
Naisideaal?
(nagu ka piltidelt näha) ja iga suuruses
(beebi- kärudest kuni tööstuslike vankriteni), lisaks olid härjad väga erineva
suuruse ja värviga (oli näiteks selliseid, kes kahemeetrisele mehele vaatavad
kikikapjadele tõusmata otse silma) ning loomulikult olid erisuguselt riides ka
kõik härjajuhid. Kuigi juhte oli seal lapsest (kellest üks sõitis tehniliselt
võttes kitsevankriga) vanuriteni ja neid oli nii mehi kui naisi, siis ühiseks
nimetajaks oli ikkagi kauboistiil. Teksad, vest, kauboisaapad, härjajuhtimise
oda ning loomulikult kaabu. Ikka härjajuht oma odaga rakendi kõrval ning
naised/lapsed või siis mehed/vanurid kärus.
Teel mäkke
Kusagil
tunnike või veidi rohkem läks aega, et kogu see rivi meie eest mööda sai.
Vaatasime ja ootasime ikka terve paraadi ära, et need viimased mehed/naised/lapsed ei peaks end halvasti tundma. Siis võtsime veel väikese
kehakinnituse ning hakkasime paraadile
Oli ka lihtsamaid vankreid
järgi (ja neist mööda minema). Kogu see
killavoor liikus ikka väga aeglaselt, paar sammu ja seismine, paar sammu ja
seismine. Tänu sellele liikusime rahulikul sammul jalutades nendest kõigist
taaskord mööda.
See tänav,
mida pidi mäkke roniti oli aga palistatud kohalikega, kes nautisid festivali
täiega. Need, kel olid majad antud uulitsa kõrval, olid välja vedanud toolid
ning lauad, libistasid õlut, sõid ja kuulasid suurtest kõlaritest rahvalikke
viise. Nii kõvasti kui kõlarid kannatasid. Ning polnud hullu kui ka naabril
olid
Marimbabänd
kõlarid väljas ja nad kuulasid sama kõvasti ja hoopis teistsugust
muusikat. Ikkagi pidu ju! Ühed olid kõlarite asemel püsti pannud (või palganud)
väikese timpaniansambli, kus siis vanapapid vihtusid elu eest surematuid
marimbahitte. Väga lahe!
Härjad vankriga toon-toonis :)
Lahe oli ka
see, et saime härja- vankritega koos pilti teha. Kuna seismist tuli paraadnikel
päris palju ette, siis nad üritasid aega parajaks teha nii, kuidas oskasid.
Ning pealtvaatajatele oma vankrite ja härgadega pildistada laskmine, oli üks
meelelahutuse osa. Anti oda kätte, paluti seista härja kõrval ja
klõps-klõps-klõps. See on küll veidi turistilik, kuid kui tihti saa ikka saad
selliste atribuutidega koos pilti teha? Ning eks nad kõik ju kindlasti
pingutavad selle paraadi nimel, seega usutavasti on see ka väike tunnustus, kui
keegi tahab just nende vankriga pilti teha.
Paraadi esiots, taamal orus San José
Lõpuks saime
kätte ka selle põrgust pärit taidlusansambli ehk siis jõudsime taaskord päris rongkäigu
etteotsa. Millegipärast paraadi esimene ots oli vahetult enne lõppsihtkohta
(mainitud kiriku kõrval asuv jalgpalliväljak) seisma jäänud. Arvatavasti oodati
mingit konkreetset kellaaega või siis tagumisi vankreid järgi. Üleval oli juba
rahvast kordades rohkem, võiks lausa öelda, et massid olid
Kollaaž vankritest
kogunenud.
Pressisime end kiriku juurde välja, ostes tee pealt veel ühelt mehelt värskeid mangoviilusid
(kilekotis), millele oli laimi peale pigistatud. Maksma läks see 500 coloni
(tsipa alla euro) ning söögielamus vastas hinnale. Ütleme nii, et see mango oli
meie maitsemeeltele isegi liiga värske. Veel üks nädalake valmimist oleks
kindlasti siin head teinud.
Kirikuesine
plats oli aga härjavankrite ootel, ootusärevust oli peaaegu õhus juba
füüsiliselt näha. Lapsed küünitasid tänavanurga poole, et kas juba tulevad? Ei
veel. Selleks, et ootamine lühem oleks, oli platsi kõrvale üles seatud väike
toitlustuslaager, mis ei jäänud grammivõrdki alla Eesti suveürituste
grillialadele.
Kirikutrepile oli tehtud väljapanek
Tegelikult nad isegi edestasid neid, sest toiduvalik ei
piirdunud ainult šašlõki ja grillvorstidega, vaid müüdi veel igasugust põnevat
kraami. Isegi nii põnevat, et ei osanud isegi öelda, et mis „see“ täpselt on.
Kuna pagariärist soetatud saiatoodete peal väga kaua ei kesta, siis võtsime meiegi
sealt mingit lihaollust salatiga, näidates näpuga pannil küpsevate asjade
suunas. Kerre keerasime proviandi seal kõrval asunud väljaku tribüünil istudes,
kusjuures see plats oli tol päeval ka õhtuse fiesta epitsenter - ühte serva oli
üles seatud lava ning keskmine osa oli siis „tantsupõrand“.
Parajasti
siis, kui viimane lihatükk piki söögitoru oma maise teekonna lõpu suunas
kihutas, oli kuulda, et paraad alustas uuesti liikumist. Sellest teavitas läbi
kiriku ette säetud suurte kõlarite ka õhtujuht, kelle peamine tegevus siiani
oli olnud
Vankrite parkimine käib
valjult kõlavale rahvamuusikale pidevalt vahele karjumine. Ja sealt
nad siis tulid - kõik need kärud, kõike need härjajuhid, kõik need (natuke
hirmuäratavad) tantsivad kujud. Kuna olime neid juba vähemalt kaks korda
näinud, siis teadsime, mida oodata. Vankrid tulid ja parkisid kõik riburadapidi
kirikuesisele väljakule, mille ühte
Savipannoo
külge kaunistas võimas savist pannoo, mis
loomulikult kujutas neid samu härja- vankreid ja Costa Rica külaelu. Enne
parkimisalale keeramist, said kõik paraadil osalejad ka preestri poolt ära
õnnistatud - tillivartest pusa ühes käes ja piibel teises käes, loeti kenasti
sõnad peale.
Vankreid
muudkui tuli ja tuli ning imekombel mahtusid kõik lõpuks ka platsile ära.
Loomad õnneks olid rahulikud, kuid ühte sellist ärevamat intsidenti nägime ka
pealt. Härjad on rakendi ees omavahel kinnitatud puust rangidega. Juhtus nii,
et ühe
Rakkes ja ehitud härjad
rakendi ees olnud härg komistas või koperdas nii, et kukkus külili. Kuna
teine oli jäikühendusega tema küljes kinni, siis lendas loomulikult täie hooga esimesele
otsa, mis tekitas mõlemale väikese paanika. Härjaajajad (nii konkreetse rakendi
omad kui ka teised lähedalseisvad) õnneks aga paanikasse ei läinud ning võtsid
asja kiirelt kontrolli alla. Kuna seisime seal üsna lähedal, siis meil
Rahvariided ja härjavanker - Costa Rica
võttis
küll väikese võnke sisse - kui ikka paar sellist tonnist härga otsustavad
järsku amokki joosta, siis tahaks küll linna teises otsas olla. Või veel parem
- teises linnas. Vaadates ka seltskonda - vasakul härjad, paremal härjad, ees
härjad ja taga härjad - kujutasin väga elavalt ette, kuidas see paanika levib
ning õhtul CNN näitab „enneolematuid kaadreid sellest, kuidas kari kohitsetud
pulle ühes Kesk-Ameerika väikelinnas hullus ja tohutut kahju tekitas“.Ärevus
õnneks piirdus turistidega, sest neljajalgsed sarvilised (kes selle intsidendi
vahetus läheduses seisid) võtsid juhtumit stoilise rahuga, et mitte öelda
üleolevalt. „No mida nad kurat rapsivad seal? Head käpardid…“
Surnuvanker või hoopis naistepäeva käru?
Aga kui
viimanegi vanker oli platsile ära mahutatud, oli vaatepilt tõesti võimas. Pilt
oli ikka väga kirju ning melu korralik. Osad vankrid olid ikka tõelised
kunstiteosed, millega mina küll ei täiks linnatänavale logistada. Peened
mustrid, nikerdused, härgadele tehtud sarvekaitsed ja nahast kaunistused, uhked
rahvarõivad ning
Uhke härjavankri juht oma hiidelajatega
kohati isegi üle võlli keeratud vankri- pealdised (nagu näiteks
see naistepäeva vanker, mille puhul ei saanudki ma lõpuni aru, et kas tegemist
on austusavaldusega nais(t)ele või siis surnuvankriga). Igal juhul olime
väga-väga rahul, et õnnestus sellest kõigest osa saada ning kellel kunagi sarnane
võimalus tekib, siis kindla peale soovitan pilgu peale visata. Vahva simman!
Sellisele platsile siis koguneti
Nüüd kui
„ametlik osa“ oli läbi, oli meil sisuliselt kaks varianti - jääda siia
pidutsema või minna San Josésse (mis muide siit kenasti kätte paistis) tagasi.
Kuna hommikune tuul oli asendunud kõrvetava päikesega, siis otsustasime viimase
kasuks. Olime küll end päikesekreemi alla katnud, kuid sellegipoolest oli
tunne, et kui nüüd
Sarvilisel pea pilvedes
natuke veel olla, siis on homme kukal ja käed ära põlenud. Pealegi
see mitme- tunnine tatsamine hakkas ka veidi väsimust jalgadesse kiirgama,
mistõttu otsustasime bussi peale minna. Teadsin, et mingi buss tuleb pealinnast
ka siia üles mäkke, aga loomulikult polnud aimugi, et kus täpselt pardale saab.
Politseinikud viipasid meile õige suuna kätte ning väitsid, et kusagil
tänavanurga peal tuleb oodata. Kuna ühe ristmiku ääres üks mammi seisis
ootusäreva näoga, siis järeldasime, et ilmselt siin siis ongi peatus. Seisime
kah.
Vaade Escazust orus oleva San José suunas
Päris
naljakas muidugi - mammi võib-olla ootas oma sõbrannat Maria Lihtsat, et koos festivalile
minna. Ja siis järsku tulevad paar gringot
ja jäävad ta kõrvale lihtsalt seisma. Ning patravad mingis kummalises keeles. Varsti
tuli veel paar inimest - sest kui juba kolm inimest seisab, siis midagi hakkab
toimuma (võib-olla antakse midagi!) ja tasub ära oodata, et mispärast
seistakse. Õnneks siiski oligi tegemist paigaga, kus bussi peale sai.
350 coloni
ja 20 minutit hiljem, olime tagasi tuulises San José keskuses. Kõmpisime
taaskord läbi kesklinna tagasi hotelli poole ning võrreldes hommikuga, inimesi
väga palju juurde polnud tulnud. Tundub, et pealinna kesklinn pole selline
paik, kus kohalikud oma puhkepäeva pärastlõunat veeta armastavad. Ning
tegelikult miks peakski? Poed on kinni, söögikohti väga palju ei näinud ning
ilmselt on linnas ka palju kaunimaid kohti (näiteks suured pargialad kesklinna
servades). Enne hotellis väikese siesta tegemist, käisime veel läbi ühest supermercadost, kust varusime õhtuks
linnupetet. Puuvilju, magustoitu, õlut ja pirukaid. Väljamaa poodides on selles
mõttes ikka vahva käia, et kui Nestle ja Unileveri kontsernide toodang kõrvale
jätta, on seal alati midagi huvitavat, mida pole varem näinud. Ning kui keelt
ei oska, siis ei tea kas tegemist on reesusahvide hapendatud varbaküünte või
väga maitsvate mangolaastudega. Kui asi väga rõve välja näeb, siis ei osta, aga
väljanägemine ja söödavus ei pruugi alati korrelatsioonis olla. Ka selline
täiesti okei väljanägemisega toode võib olla paras maitse- ja lõhnameelte mõrv
ning vastupidi.
Pärast
siestat (kusagil viie paiku) võtsime takso ja sõitsime ühte linna suuremasse
ostukeskusesse. Kindla eesmärgiga - osta endale telefonikaart koos internetipaketiga.
Ei mitte facebooki jaoks (mida mul isegi pole) vaid reisikorralduse mugavdamise
eesmärgil. Infokogumine ning ka hotellide broneerimine neti kaudu on lihtne (ja
tihti ka aja- ning rahasäästlik), mistõttu ei ole põhjust puritaani mängida.
Jah, sai varasemalt ja saab ka praegu reisida ilma pidevalt online olemata,
kuid internet on tulnud, et jääda ning seda pole mõtet eitada.
Takso lasime
hotellil tellida ning õnneks tuli ametlik punane masin. Lasime aga juhil maria käima panna ning püüdsime ära
arvata, et kas ta ikka sõidab õiges suunas. Pärast kaht pööret, oli minu
sisemine GPS igatahes ära nullitud ja olin üsna kindel, et taksojuht teeb meile
„sõitu“. Et taksomeeter küll töötab, kuid piltlikult sõidetakse Balti Jaamast
Viru hotelli juurde Keila kaudu. Olin täiesti veendunud, et ta peaks sõitma
hoopis teises suunas. Hakkasin vaikselt hispaania keelt meelde tuletama ning
kütsin end kenasti üles. Mõtlesin endamisi, et huvitav kui suure ringi ta siis
teeb ja millal ta lõpuks ringi keerab ja õiges suunas sõitma hakkab. Aga ega ma
väga palju ei jõudnudki selle üle mõtiskleda, sest jõudsime San Pedro
kaubakeskuse ette (kuhu me soovisimegi jõuda). Jätsin taksojuhile enda
ebaõiglaste mõtete eest korraliku jootraha…
Muide
esmamulje Costa Rica hinnatasemetest näitab seda, et põhimõtteliselt on kõik
sama kallis/odav kui Eestis või siis tsipa kallim. Tegemist ON Kesk-Ameerika
kõige arenenuma ja kallima (ning kõrgeima elatustasemega) riigiga, kus
ultra-säästureisi suure tõenäosusega teha ei õnnestu. Aga seda me tegelikult
teadsime ka ette ning seetõttu hinnašokki ei saanud.
San Pedro
kaubakeskus on San José kesklinna üks suuremaid ning välja nägi ta nagu
kaheksakümnendatel ehitatud Kristiine keskus. Mitmel korrusel ning tohutu hulga
poodide, poekeste ja kioskitega. Kuna olin juba kodus eeltööd teinud ja välja
valinud toote, mida soovin - Kölbi
Internet prepago, plan Mes - siis eeldasin, et kõik läheb ludinal. Ludises
küll, aga libedalt ei läinud. Kölbi lette oli selles kaubakeskuses kolm tükki
ja esimene oli kohe ukse juures. Sattusin nii umbkeelse noormehe otsa kui veel
võimalik. Vuristasin ette, et „quiero comprar Kölbi Internet prepago, plan Mes“
(„Soovin osta Kölbi nimelise firma kuuajast Internetiga telefonikaarti“), kuid
teisel pool letti olid ainult tühjad silmad ja kinnine suu. Lõpuks sealt
pudises, et ta ei saa aru, mistõttu ma veerisin selle tootenime uuesti välja ja
näitasin ka paberi peal nende internetilehe väljatrükki. Tulemuseks oli
teenindajapoolne ebalev ja veidi lollakas naeratus ehk siis tulemus oli null.
No ok, neid
müügikohti on siin veel. Ühest telefonide ja telefonikottide poest nõu küsides,
saime lõpuks info, et kolmandal korrusel asub suur Kölbi teenindussaal, kus
kindlasti osatakse aidata. Pärast mõningast otsimist leidsime selle ka üles,
kuid turvamees oli just ust sulgemas. Tööpäev sai läbi! No mida! Me ju homme
sõidame tsivilisatsioonist eemale, tahaks ikka kaardi kätte saada. Õnneks turva
halastas ja lasi meid veel viimastena sisse. Võtsime numbri, ootasime veidi
ning leti taha jõudes öeldi meile, et nemad küll kaarte ei müü. Selleks tuleb
keskuses olevate müügilettide poole pöörduda. Ehk siis näiteks sinna, kus
seisis see tummahammas, kes millestki aru ei saanud. Kurjadi kurjat!!!
Kuna seinaga
ei viitsinud enam rääkima minna, siis proovisime üht teist teenindusletti, kus
õnneks sattusime ühe hakkaja naisterahva otsa. Ta küll sõnakestki inglise keelt
ei rääkinud, kuid tegi siiski kõik selleks, et meist aru saada. Imekombel suutsime
talle oma soovi lõpuks selgeks teha ja ta ütles: „Si, si!“. Vastav kaart on
olemas, tema on valmis seda mulle müüma ja aitab ka aktiveerida. Kivi langes
südamelt…
Nagu ikka,
tuleb ühekordsete kaartide ostmise puhul ennast igatpidi tuvastada, mistõttu ta
tegi mu passist koopia ja kirjutas igasugu andmeid üles. See on puhtalt
selleks, et terroristidel ja muidu kurjamitel ei oleks liiga lihtne endale
ühekordseid telefoninumbreid saada. Kölbi eelmainitud 30-päevane kõnekaart
sisaldas endas suurt hulka tasuta kõnesid, SMS-e ning mis kõige tähtsam - 4GB
internetti, maksimumkiirusega 2Mbps. Kõik see kokku maksis 9000 coloni ehk siis
ca 14€. Minu arust päris mõistlik diil - sellelt numbrilt sain kodustele
sõnumeid saata, vajadusel ka helistada ning internet võimaldas kasutada kõiki
vajalikke nutitelefoni rakendusi (nt booking.com ja kaardiäpp Waze).
See tähtis
tegevus tehtud, kolasime veel veidi keskuses ringi, kuid kuna midagi põnevat
silma ei jäänud, siis võtsime takso ja sõitsime hotelli juurde tagasi. Tuppa
veel ei läinud, sest otsustasime enne veel keha kinnitada. See oli pühapäeva
õhtul päris keeruline ülesanne - algne plaan oli minna üle tee asunud Kolumbia
restorani, kuid see oli meie naasmise hetkeks juba suletud. Samamoodi nagu ka
kõik teised lähedal asunud söögikohad, pühapäeva õhtu ikkagi. Läbi pimedusse
mattunud õhtu linna keskuse poole astudes, leidsime lõpuks ühe kohaliku
kiirtoidukoha, mis oli veel avatud. „Pollo Campero“ nimeline söögikoht pakkus
erinevalt töödeldud (erinevaid) kanajuppe ning kõhu sai seal täiesti
korralikult täis.
Õhtune San
José oli praktiliselt inimtühi, kuid tundus samas turvaline. Eks pimedal aal
tasub tähelepanelik olla nii Nuustakul kui Nuujorgis, kuid Costa Rica pealinna
kesklinna kohta mingeid spetsiaalseid hoiatusi kusagilt reisiraamatutest ei
leidnud. Kui väga otsida, siis on kindlasti võimalik ka peksa/nuga saada, kuid
kuna meil selliseid erihuvisid polnud, siis jõudsime kenasti hotelli tagasi.
"Spa" tagaaias
Soe ja
vaikne (tuul oli lõpuks vaibunud) õhtu tundus olevat just paras aeg, et kõvast
käimisestväsinud jalgu soojas
mullivannis masseerida. Pilk üle rõduääre näitas, et hoovis olevad veekogud
olid tühjad, mistõttu vahetasime riided ja kablutasime alla. Selle aja jooksul jõudis
aga härra Murphy taaskord oma seaduseid rakendada ning loomulikult paistsid,
meie allkorrusele jõudes, pulbitsevast kümblusvannist kaks peanuppu. Aga sest
polnud muidugi midagi, sest ega tegemist polnud ju meie privaatspaga.
Kuum mullivann
Naine läks
ja liitus nende kahe USA-st pärit neiuga, mina otsustasin esiti teha väikese
supluse basseiniosas. ASSANUGA! Vesi oli ootamatult külm, nagu oleks ühe
hüppega arktika lähistele jõudnud. Sulistasin natuke, kuid kui vasak sääremari
hakkas krampi kiskuma, tundus olevat õige aeg kuuma mullivanni ära kobida. Oeh,
kohe palju mõnusam hakkas. Jacuzzis istumine on äärmiselt rahustav tegevus ning
õrn väsimus jalgades asendus mõnusa rammestusega kogu keres. Seetõttu polnud ka
imestada, et peagi tuppa tagasi kobisime ning hetkega unemaale liuglesime. Aga
väga vinge esimene reisipäev oli olnud, esimene mulje Costa Ricast oli
suurepärane. Aga mis veel parem - paremad palad ju ootasid veel ees!
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar