Too hommik me väga vara ei ärganud, sest taaskord oli
päeva algus suhteliselt konkreetselt paigas - kell 10 pidime Avisest kätte
saama rendiauto. Enne auto kättesaamist midagi muud peale hommikusöögi me
niikuinii teha poleks jõudnud, seega puhkasimegi korralikult välja. Eineks
pakuti meile taaskord samu valikuid, mis eilegi - ehk siis ise ütlesime, mida
soovisime.
Kõhutäitmise ajal astus meie laua juurde ka üks
rõõmsailmeline härrasmees, kes, nagu välja tuli, oli hotelliomanik Thomas. Jutu
sees tuli välja, et tal on ka varem eestlasi siin käinud ning viimane alles kuu
aega tagasi. Nojah, olime juba valmis seletama, et mis või kes on „Estõunia“,
aga näed sa siis. Thomas andis veel kuhjaga omapoolseid soovitusi, et mida üks
äsja Costa Ricasse jõudnud turist teadma peaks. Enamust nendest olime kuulnud,
kuid mingi teemad olid ka uued. Üks väga oluline moment, mida ta korduvalt
rõhutas, oli see, et kui rendite auto, siis ärge jumala eest kihutage või
reegleid rikkuge. Trahvid on riigis väga suured. Ning suured mitte kohalike
mõistes, vaid ka ameeriklaste ja eurooplaste jaoks. Näiteks: minimaalne trahv
kiiruse ületamise eest on 300€ ning see võib ulatuda 600€-ni, väiksemat
rikkumiste (kollasega ülesõit, telefoniga rääkimine roolis jne) korral jääb
trahvisumma 200€ ja 500€ vahele. Ehk siis soovitati korralik olla :)
Kõht täis, jutud räägitud, võtsime oma neli asja ja
istusime taksosse. Avise lähim esindus asus Crowne Plaza Corobici hotellis ning
sinna väga pikk maa ei olnud, kuid kuna esmaspäeva hommikul oli linn parasjagu
umbes, siis võttis sõit umbes paarkümmend minutit aega.
Aga see otsus, et me üldse rendiauto võtsime, ei tulnud
tegelikult kergelt. Esimest korda Costa Ricas autorentimise ja -juhtimise kohta
lugedes tekkis väga kiirelt väga selge seisukoht, et mõtlev inimene ei teeks
sellist asja kunagi. Mitte kunagi! Artiklite ja teiste turistide internetti
kirja pandud mõtete rebu oli see, et riigi liiklus on niivõrd kaootiline, et
kui pääsed päevas paari-kolme plekimõlkimisega, on hästi. Kohalikud motoristid
pidid olema hullumeelsed kamikazed, kes ei hooli liiklusmärkidest ega ka
teistest liiklejatest. Ning kui sul õnnestubki teedel ellu jääda, siis võid
kindel olla, et autosse murtakse sisse ja varastatakse ära kõik su isiklikud
asjad ning rendiauto takkapihta. Ning isegi kui sa esimese paari sõidutunni
jooksul nendest eelmainitud õudustest imekombel pääsed (mis on sama tõenäoline
kui mustanahaline EKRE liige), siis võid päris kindel olla, et teede olukord on
selline, et auto lihtsalt laguneb laiali või siis sõidad tänavaauku, mis on
niivõrd suur, et sinna on plaanis saata eraldi ekspeditsioon, et uurida mis
neist tuhandetest sõidukitest on saanud, mis sinna sisse on sõitnud. Ühesõnaga
jäi mulje, et Costa Ricas ise autoga ringi sõitmine oli maailma kõige kindlam
viis oma elust JA varanatukesest kiirelt ilma jäämiseks.
Ausalt öeldes tegi see info mu meele esiti päris kurvaks.
Uurisin ka alternatiivseid liikumisviise, kuid see kõik oleks sõltunud väga
palju mingitest graafikutest, teistest inimestest ning oleks kõvasti ebamugavam
ja ajamahukam. Põhimõtteliselt oli kõige mõistlikumaks alternatiiviks bussiga
kuhugi kohale sõitmine ja sealt konkreetsete tuuride võtmine. Aga see oleks
väga palju piiranud minu soovi tegeleda loodusfotograafiaga (mis oli üks reisi
eesmärke). Kui puuma nägemisel ilmselt tõesti oleks turiste täis mikrobuss või
auto kinni peetud ja antud võimalus pildistamiseks, siis mingi oksa peal
passiva linnu pärast seda päris kindlasti ei tehtaks. Ja see oli probleem (minu
jaoks). Seega pöördusin tagasi nende liiklusteemaliste artiklite juurde.
Õnneks leidsin lõpuks ka peavoolust erinevaid arvamusi - et
Costa Ricas ise autoga sõitmine on ainuvõimalik viis riigi ja inimeste
tundmaõppimiseks. Väga palju aitas ka reisifoorum trip.ee ning ühe selle
foorumi hinge - Veigo - enda kirjeldus Costa Ricas liiklemisest. Lugesin ja
uurisin ja kaevusin isegi statistikasse ning lõpuks leidsin, et „pagan võtaks,
asi ei saa ju nii katastroofiline olla“. Ok, teed on halvad ja õnnetusi juhtub
ning vahest murtakse autodesse sisse, kuid kohati tundusid need õudusjutud ikka
üle vindi keeratud. Võib-olla keskmise ameeriklase jaoks tõesti on kruusatee kohtamine
sündmus, millest räägitakse veel mitu põlve, kuid Eestist tulles on laias
plaanis meil ju samad jamad.
Statistika järgi toimub Costa Ricas 12,7 liiklussurma
100 000 elaniku kohta aastas. Eestis täpselt poole vähem. Samas Eestis on
surmasid näiteks jällegi kaks korda rohkem kui Rootsis (ehk siis minul on
põhimõtteliselt Costa Ricas sõitmine sama ohtlik kui rootslasel Eestis
sõitmine). Maailma riikide pingerea seitsmendal kohal on aga Lõuna-Aafrika
Vabariik (Nigeeria vahel ja Iraagi ees) oma 32 surmaga, kuid seal ma olen ju
ometi sõitnud ning minu arust oli väga ok liiklus. Nii subjektiivseid arvamusi
kui statistikat arvesse võttes, lõpuks siis otsustasin, et rendime ikkagi auto
ja sõidame ise ringi. Võtame rendiautole kõikvõimalikud kindlustused peale,
oleme ettevaatlikud ja sõidame väga rahulikus tempos, kui vaja.
Autorentimise eeltööna (nagu ikka) võrdlesin paljude
Costa Rica rendifirmade pakkumisi nende kodulehtedel ning huvi pärast võtsin ka
suurte brändide Eesti kontoritest pakkumisi. Parameetrid olid suures plaanis
lihtsad - neliveoline auto, väga korraliku kindlustuspaketiga (minimaalse
omavastutusega) ning võimalikult odavalt. Parimad hinnad tulid esialgu läbi
Finnairi lehe Europcarilt, Sixti rahvusvaheliselt saidilt ning kohalikelt
firmadelt (Mapache rent, Vamos rent ja Avanti). 17 päeva hind tuli koos kõikide
kindlustustega sinna 1200 euro kanti ehk siis päris soolane. Seda summat oleks
saanud ka väiksemaks, kui näiteks oleks asendanud 0-omavastutuse 500 või 1000
USD suuruse omavastutusega, kuid arvestades kõiki neid hirmulugusid, oli minu
arust lihtsam paarsada eurot rohkem maksta ja mitte muretseda kriimude, mõlkide
või muude võimalike probleemide pärast.
Aga siis tuli pakkumine Eesti AVISe kontorilt - 4-veoline
Nissan X-Trail, 17 päeva, 840 eurot, maksimaalne kindlustuskate
0-omafinatseeringuga. Kuna olen loomult skeptiline inimene, siis sellistesse
liiga-hea-et-olla-tõsi-pakkumistesse ma lihtsalt ei usu. Seega võtsin kohaliku AVISega
ühendust ja küsisin üle. Et kas tõesti on 0-omavastutusega kindlustus selle
hinna sees ning sain selle kohta kiirelt ka kindla kinnituse. Küsisin veel
igaks juhuks ka teist korda üle (sest see hind tõesti oli ulme), et kas ikka
kõik kindlustusliigid (liikluskindlustus, superkasko, akende ja rehvide
kindlustus) on sees ja on nad kindlad, et tegemist on 0-omavastutusega ning
sain ka selle kohta jaatava vastuse (lisaks veel väljatrüki AVISe süsteemist,
kus olid mingid kohad alla joonitud, mis pidid viitama vastavatele
tingimustele).
Nende hind 840 eurot, lähim konkureeriv pakkumine 1149
eurot. Pole vist vaja väga põhjalikku majandusharidust, et aru saada, miks ma
Eesti AVISe pakkumise vastu võtsin. Oli see hind kahtlane? Jah. Aga kui nende
enda spetsialist mulle kaks korda kinnitab, et olen lotoga võitnud, siis kes
olen mina, et väidetes kahelda. Kuna kasutasin broneerimisel ühe suure
konglomeraadi töötajakoodi (kuna töötan kohalikus üksuses), siis mõtlesin, et
tänu sellele sain sellise hinna. Et meil on kindlustustega mingi oma diil.
Novot, see broneerimine toimus jaanuaris. Kerime aega
nüüd uuesti edasi tänasesse päeva ning seistes San José Crowne Plaza Corobici hotelli
AVISe esinduse leti taga selgus reaalsus. Ilmselt võite juba aimata, et miks ma
sellest kõigest nii pikalt kirjutasin. Sõimusõnad hakkasid mõttes Eesti AVISe
poole lendama täpselt sellel hetkel kui teenindaja hakkas mulle rääkima
kindlustuste vajalikkusest. Sekundi murdosa jooksul taipasin, et see
liiga-hea-et-olla-tõsi-pakkumine ei olnudki tõsi ja Eesti AVIS oli kala pannud.
No ma muidugi ei näidanud seda välja, vaid väljendasin enesekindlalt, et mul on
kõik kindlustused juba selle hinna sees ja 0-omavastutusega ka veel. Teenindav
onkel muidugi seda juttu uskuma ei jäänud ja ütles, et tema süsteem ei näita
ühtegi kindlustust, mis oleks selle hinna sees. Null!
Viimase õlekõrrena haarasin oma seljakotist selle
allajoonitud kohtadega väljatrüki, mille Eesti AVIS oli mulle saatnud, kuid
selle peale hakkas teenindaja peaaegu naerma. See ümmargune null, mis seal
paberil oli eriti rasvaselt alla joonitud, ei olnud mitte omavastutuse suurus,
vaid kindlustuste arv. BRAAVO AVIS EESTI! Tegelikult kiljus hääl mu peas
endiselt veidi teise alatooniga sõnu, kuid see on ikka täiesti uskumatu, kuidas
üks respektaabel ettevõte suudab sellise jamaga hakkama saada. Ma ju
spetsiaalselt küsisin kaks korda sama asja kohta… Ma oleks täiesti aru saanud,
kui nad oleks kohe öelnud, et vabandust, aga siin tõesti oli viga ja kõigi
soovitud kindlustustega on hind hoopis selline. Aga ei, kinnitati kõike seda,
mida tegelikult ei olnud.
Ühesõnaga - 840 euro eest ei saanud ma isegi võimalust
seal kontoris peeretada (no võib-olla pool puuksu oleks saanud teha). Püüdsin
ka oma „toredat AVISe vestluspartnerit“ Eestist telefoni teel kätte saada, kuid
saatus oli tema poolel, sest tänu ajavahele oli esmaspäevane tööpäev kodumaal just
läbi saanud ja kõne suundus automaatselt Tallinna lennujaama teenindusboksi.
Sealne letiteenindaja ei teadnud muidugi teemast midagi, kuid vähemalt niipalju
ta kinnitas, et kui AVIS lubas mingeid asju selle hinnaga, siis päris kindlasti
igasugused eksimused kompenseeritakse. Sedasama kinnitas tegelikult ka Costa
Rica AVISe teenindaja - kui mul on must-valgelt kirjas, et selle summa sees on
ka kõik kindlustused, siis saan pärast aga oma raha tagasi.
Aga just nimelt pärast - praegu pidin maksma ikkagi
täishinna. Mida see siis tähendas? Tähendas see seda, et lisaks sellele 840
eurole, tuli mul kohapeal veel tasuda 650 eurot. Lisaks sellele võeti
tagatisrahaks 1000 USD suurune deposiit. Deposiidi kohta kirjutas Eesti AVIS
jaanuaris muideks nii: „Täpne tagatisesumma, mis broneeritakse rendilepingu
sõlmimisel, selgub kohapeal, kuid see peaks olema paarsada eurot, igaks juhuks
võite arvestada kuni 400€-ga“. Jah USD/EUR kurss oli vahepeal muutunud, kuid
siiski mitte niipalju…
Seega alguses arvestasin, et pean välja käima 840€ + max
400€, tegelikult läks aga 1490€ + 1000$. Päris suur vahe, kas pole? 1160€
ulatuses pidin kasutama täiendavaid vahendeid (selle 1000$ suuruse deposiidi
saab pärast tagasi, aga siiski peab see sul olemas olema, et auto kätte saada).
Õnneks oli meil see raha olemas ja paari kaardiga kompunnimine võimaldasid ka
päevalimiidi alt antud tehingu ära teha. Aga mis oleks siis saanud kui mul
poleks seda raha olnud või oleks kaardilimiidid olnud liiga väikesed? Halvemal
juhul oleks kogu reis pekkis olnud, paremal juhul oleksime kaotanud 1-2 päeva
(et pangas limiidid ära muuta ja/või Eesti AVISel lasta asi korda ajada).
Totaalne jama ning läbikukkumine AVIS Eesti poolt.
Nende kiituseks võib öelda ainult seda, et nad tõepoolest
pärast reisi kompenseerisid selle üleliigse summa täies mahus ning ka
vabandasid juhtumi pärast, kuid essu maitse jäi ikkagi suhu. Tõsi - ma sain seetõttu
ilmselt kõigi aegade madalaima hinnaga neliveolise auto Costa Ricas. Sellele
viitas ka väga viisakas, lahke ja abivalmis letiteenindaja San Josés - mees,
sul vedas ikka täiega, saad maasturi väikeauto hinnaga. Mina aga tollel hetkel
ei näinud seda asja veel nii positiivselt, mõtlesin endiselt selle peale, et
kui tore oleks kellelegi tuli otsa panna.
Auto oli muidu korralik ja täpselt see, mida lubati. Ainuke
asi, mis silma jäi, oli see, et pagasiruumil puudus kate. Küsisin selle kohta
ning teenindaja küsis vastu, et kas ma mäletan kui ta mulle mainis, et autosse
ei tohi kohvreid jätta. Ütlesin, et mäletan küll. Tema selle peale: „Vot see,
et pagasikatet pole, on lisagarantii, et see fakt mulle meelde jääks.“ Tõsi ta
on - kui seal oleks pagasikate olemas olnud, oleks meil päris kindlasti
tekkinud reisi jooksul mõnikord kiusatus sumadanid sinna alla jätta, kui linna
peale (või matkama) minna, kuid nüüd polnud varianti. Kohvrite autosse jätmine
oleks praegusel juhul olnud sisuliselt sama, kui panna auto juurde üles
neoonreklaam: „Tasuta välismaalaste asjad! Tule ja võta, ainult klaasilõhkumise
vaev!“
Enne ärasõitmist võtsime veidi aega. Esiteks selleks, et
sellest ebameeldivast situatsioonist natuke üle saada ning teiseks selleks, et
kõik sõiduks vajalikud atribuudid valmis sättida. GPS koos Costa Rica kaardiga
ei tahtnud meid alguses üles leida, kuid õnneks oli see siiski ajutine
tehniline probleem. Päev varem olime hotellitoas pikutades ja reisikava lugedes
paika pannud esimese sihtkoha, mis muuhulgas tähendas ka seda, et juba jätsime
mingid esialgsesse reisiplaani sisse pandud kohad kõrvale. Aga see on igati
normaalne nähe, sest reisiplaani paneme tavaliselt sisse kõik selle, mis vähegi
võiks huvi pakkuda. Hetkel kui peas aga hakkab ligikaudne teekond ilmet võtma,
jäävad mingid asjad automaatselt kõrvale, sest asuvad kas teekonnast liiga
eemal või siis ei ole suurt pingutust (nt 12-tunnist sõitu väga kehval teel)
väärt.
Meie jätsime oma teekonnast kohe kõrvale ühe vulkaani ja
selle ümber asetseva rahvuspargi, sest sinna soovitatakse minna hommikul vara
(õhtul reeglina sajab), kuid pilk kellale näitas, et heal juhul jõuame
pealinnast välja lõuna paiku.
Seega olid variantideks:
1) minna kohale ja loota, et väga hullult ei saja
2) minna kohale, ööbida rahvuspargi lähistel ja alustada homme (ning kaotada 1 päev)
3) jätta Poáse vulkaan järgmiseks korraks (just-just, järgmiseks korraks, mitte vahele)
Seega olid variantideks:
1) minna kohale ja loota, et väga hullult ei saja
2) minna kohale, ööbida rahvuspargi lähistel ja alustada homme (ning kaotada 1 päev)
3) jätta Poáse vulkaan järgmiseks korraks (just-just, järgmiseks korraks, mitte vahele)
Mägedes San José lähedal |
Puerto Viejo de Sarapiquí asus pealinnast ligikaudu 80
kilomeetri kaugusel ning GPS pakkus sõiduajaks ligikaudu 2 tundi. No selge,
saame siis näha, et mis põhjusel meie liikumiskiiruseks pakutakse 40 km/h.
Seega oligi aeg minna - keerasin oma valge Nissani lõpuks San José
ennelõunasesse liiklusvoogu.
Juba esimese pooltunniga hakkas see hirmulugu Costa Rica
tapvast liikluskultuurist ning kohutavatest teedest jõuliselt murenema.
Pealinna liiklus oli tihe, kuid mitte ühegi kandi pealt hullem kui Tallinnas.
Teede olukorra kohta linnas ütleks sama, pigem isegi olid tänavad paremas
seisukorras. Kui linnast välja saime tegelikult üsna kiirelt, siis edasine tee
(mis on sisuliselt ainus ida-lääne suunaline suurem maantee riigis) oli üks
suur venimine. Ei, mitte sellepärast, et tee olukord oleks olnud kohutav või et
pidevalt oleks koristatud teelt ära neid lubatud autoõnnetustes purunenud
autovrakke. Teed olid väga heas korras ja liiklus maanteel oli rahulik.
Lihtsalt autosid oli väga palju ning mis veel olulisem - väga palju oli
veokeid. Tee riigi keskosast Kariibi mere äärsesse suurimasse sadamasse Limóni
käis mööda seda rada ning kui lisada siia juurde asjaolu, et esimesed 30-40
kilomeetrit oli üks suur mäkketõus, siis saate isegi aru, et väga kiire
vuhvimine just ei käinud.
Täis kaubalastis veok liikus mäkke vääääääga vaevaliselt,
nii 20-30 km/h. Ning neid veokeid jagus, pakun, et kogu see tee kuni Kariibi
mereni oli suhteliselt ühtlaselt rekkadega kaetud. Jah, kohati olid järsemad
tõusud tehtud kaherajaliseks, kuid see väga ei päästnud. Võib-olla tõesti said
paarikümnest veokist mööda, aga nende paarikümne ees olid järgmised paarkümmend
ja nende ees järgmised ja nii edasi.
Ehk siis liikusime teosammul. Tõsi, osad kohalikud panid
ka hullu. Üle pidevjoone, pimedates kurvides ning nii kiirelt kui torust tuli.
Aga neid oli üksikuid. Sest tegelikult teistpidine liiklus oli täpselt
samasugune - veokid, veokid, veokid. Ning see hääl, mida teeb mäest ALLA liikuv
Ameerika veoauto…oh pagan… ma pidin esimesel korral juhi istmest peaaegu
vesivoodi tegema (või noh vedelik-istme). MÜRRR-PÜÄÄÄÄÄ-ÖÖÖÖRRR-ÄÄÄÄÜÜÜ….
Justkui kosmosesüstik oleks sinu kõrval startinud. Tundub, et nende autode
mägipidur on reaalne füüsiline elajas, mis kapoti all istudes oma käpad vastu
maad surub ja üritab niiviisi neid mitmekümnetonniseid veomasinaid aeglasemini
sõitma panna.
Aga alati on negatiivsel poolel (milleks oli siis aeglane
edenemine) ka positiivne nüanss. Teo kombel edasi venimine andis meile
võimaluse ümbrust nautida. Tee läbi mägede tähendas siinkandis seda, et läbi
mägede ongi tõmmatud kitsas maantee, kus ühes teeservas on pilvedesse kaduvad,
järsud kaljud (mis on kaetud lõputult lopsaka vihmametsaga) ning teisel pool
kas samasugune kalju või siis kuristik. Ehk siis selline tõeline troopika kõige
ehedamal kujul - ääretu rohelus, mis on kõrgemates kihtides pilvedesse
mattunud. Just selline müstiline vihmamets nagu filmidest näeb, kui nüüd MÜRRR-PÜÄÄÄÄÄ
ja nii edasi kõrvale jätta. Ning vahetevahel jäi silma ka liikuv loodus -
näiteks selline tuvisuurune sinine liblikas. Ok, mitte võib-olla nii suur, kuid
kui liblika tiibade siruulatus jääb sinna 20 cm kanti (Sinine Morpho), siis see
on ikka üks parajalt pirakas laperdis, mida üks Euroopast pärit turist jääb
tahes-tahtmata vaatama.
Pärast veidi rohkem tunnipikkust sõitu, jõudsime paika,
kus saime suurelt teelt maha keerata ning sellega muutus kõik. Kadusid nii
veokid kui ka muu liiklus, saime uhada piki väga heas korras asfaltteed, kus
ainsaks piirajaks olid liiklusmärgid. Asula sees 40(-50) km/h, kui tee ääres
jalutavad õpilased, siis 20 km/h, asulast väljaspool 60-70 km/h ning äärmisel
juhul (ja väga harva) ka 80 km/h. Mäed asendusid tasandikega ning pilvede
vahelt hakkas piiluma päikest.
Puerto Viejo de Sarapiquísse jõudsime varasel
pärastlõunal ning kuna lähiajal suuremasse asulasse ei pruugi sattuda, siis
otsustasin varuda veel sularaha. Panga ette parkides hakkas sadama. Mitte nii,
et algul tuli tipp ja siis tuli täpp ja siis tuli tipp-tipp-täpp, vaid nii, et
keegi viskas ämbritäie vett auto esiklaasile. Mauhh! Need 10-15 sammu, mis ma
autost panga kaitsva katusealuse juurde tegin, olid piisav ajahulk selleks, et
kõik mu seljasolevad riided korralikult läbi pesta. Kõik! Aluspesu kah. Õnneks
oli pesuvesi soe ning selleks hetkeks kui autosse tagasi jõudsin (ca 5 minuti
pärast), siras väljas taas päike. Loodus oleks justkui öelnud: „Tere tulemast
troopikasse!“
Nojah, tulime ju ometi vihmametsadega tutvuma - ega siis
nende metsade nimi moe pärast vihmamets pole. Selline looduslik lopsakus on
võimalik ainult siis, kui väljas on soe ning iga natukese aja tagant tuleb sorts
vihma. Põhimõtteliselt oleksid mu riided saanud sarnase niiskusastme ka siis,
kui poleks vihma sadanud. 30+… kraadi ning õhuniiskus umbes-täpselt sada,
annavad sellise sauna eesruumi tunde, kusjuures leiliruumi uks on lahti jäetud
ja keegi uhab muudkui vett kerisele. Vägev!
Kuigi ka siin, Puerto Viejos, oli võimalusi džunglis
matkamiseks ja jõe peal parvetamiseks ning
niisama aja veetmiseks, siis otsustasime, et sõidame 15 kilomeetri
kaugusel asuvasse La Virgeni külasse. Sellel oli kaks põhjust. Nagu eelpool
mainisin, asus seal üks mõnus koht, mis on linnufotograafia huvilistele sama,
mis pallimeri laste jaoks (tekitab ärevust juba ammu enne sinna jõudmist ning
lahkumine paneb vaata-et nutma). Teiseks paistsid seal olema veidi põnevamad
ööbimiskohad kui Puerto Viejos.
Nende ööbimispaikade otsimisega peale kohalejõudmist ka
alustasime, kuid esialgu üsna edutult. Esmalt vaatasime paari linnaäärset
kämpingut, kuid nende kohta netiavarustest leitavad pildid olid hoopis vingemad
kui asi ise koha peal välja paistis. Lahedad ökohütid keset vihmametsa, olid
tegelikult sellised alla keskmised pioneerilaagri majakesed võsa ääres,
kusjuures kohe nende majakeste ukse alt algas üks suur-suur karjamaa. Ning mis
kõige „parem“ - siin läheduses polnud hingelistki. Isegi kui oleks tahtnud
kelleltki majakest üürida (mida me ei tahtnud), siis oleks see parajalt
keeruline ülesanne olnud.
Teine koht oli külas (või no pigem linnakeses) sees ning
pärast pikka tiirutamist leidsime selle ka lõpuks üles. Miks ometi hotellide ja
B&B asukohti nii kiivalt varjatakse, jääb mulle küll arusaamatuks. Need
oleks justkui salaagentidele mõeldud turvamajad, mille asukoht on näha ainult
sinu GPS ekraanil, kuid ühtegi viidet või eristamisväärset tavalistest majadest
võimalik leida ei ole. Inimesi väga ei liikunud, silti õues ei olnud, kuid
olime nii nahaalsed, et parkisime auto hoovi peale ära ja läksime ukse taha
kolkima. Arvestades ehitise iseärasusi (õuemajal olid uste peal numbrid), olime
üsna kindlad, et siin võib raha eest vooditeenust osta. Läbi-lõhki hispaaniakeelne
vanapapi tuli lõpuks ukse peale, kui mõistis, et niisama me ära ei lähe.
Tunnistas kohe ka selle üles, et tõepoolest on tegemist hotelliga ja oma
sõnadele suurema kaalu andmiseks näitas kohe ka tuba, mida oli võimalik
rentida.
50 dollari eest pakuti meile välja nelja seina, akent ja
voodit sisaldav tuba, millel oli ka duššinurk, kuid duššil oli küljes
ainult
üks kraan. Ei, tegemist ei olnud kuuma vee kraaniga. Kuum vesi oli see, mis
sealt puudu oli. Täpselt selle ühe kraani puudumise taha meie kokkulepe kahjuks
ka jäi, sest arvestades kui kleepuvaks on olemise teinud väliskeskkonnast
tingitud mõjurid, on korralik pesemisvõimalus siiski väga vajalik.
Tirimbina hotelliosa terrass |
Punaselg-sirk |
Ausalt öeldes läks kiirelt meelest, et miks me siin
metsas üldse kõnnime, mistõttu hotelli vastuvõttu jõudmine tuli kuidagi
ootamatult. Miks see maja siin metsas on? Ahjaa, õigus, me ei olnudki ju
matkamas.
Tirimbina ei ole tegelikult hotell. Jah, siin pakutakse
küll ökomajutust (kokku 12 tuba), kuid laiemalt vaadates on Tirimbina
mittetulundusühing, mis loodi vihmametsa taastamise ja kaitsmise eesmärgil ning
mille põhitegevuseks on loodushariduse andmine ning keskkonnaalaste
uurimistööde teostamine. MTÜ-le kuulub 345ha vihmametsa, millest kolmandik on
külastajate kasutuses (koos 9 km matkaradadega) ning ülejäänus tohivad käia
ainult teadlased. Hotelliosa oli seega üks moodus, kuidas ülla eesmärgi
täitmiseks tehtavaid kulusid veidikenegi katta.
Tirimbina valduste kaart |
Tuba oli lihtne, kuid suur. Lisaks kaheinimesevoodile veel
ka narivoodi, kirjutuslaud ning päris avar vannituba. Kõige olulisem oli samas
kinnitatud akna külge - konditsioneer. Kui saunas olles saad lavalt ära minna
ja eesruumis hinge tõmmata, siis troopikas ei ole sul kuhugi minna. Elumahlad
lahkuvad kehast higi kujul ning see lahkumine on (h)igikestev. Konditsioneeri
sisselükkamine toas on sellisel juhul ainus võimalus põhjamaist kargust (või
lihtsalt eluks sobivat kliimat) kogeda. Meil aga too hetk polnud soovi külma
hoovust naudiskella, plaan oli hoopis kadunud elumahlasid kuidagi taastada.
Söömine tundus kõige lihtsama variandina.
Ennist La Virgenis turvamajade vahel edasi-tagasi
siiberdades jäi üks vahva restoran silma - nimega „Mar
y terra“. Ehk siis „Meri ja maa“. Sinna läksimegi. Olime tol hetkel ainsad
kliendid, kuid see meid väga ei häirinud, sest olime ju tulnud üsna
ebatavalisel ajal (kell oli ca kolm). Pealik oli meid nähes väga rõõmus ja tõi
pooljoostes menüüd ning vatras hispaania keeles ka mingeid soovitusi juurde.
Enamusest me aru ei saanud, kuid seda entusiastlikumalt me kaasa noogutasime.
Nagu söögikoha nimest võis aimata, olid menüüs esindatud nii mereannid kui ka
grill-liha. Kuna naine on nende esimeste asjade fänn ja mina ei ütle
praktiliselt kunagi viimasest ära, siis oli kõik nagu ühes korralikus
hipifilmis - rõõsa ja rõõmus.
Naine võttis ceviche,
mis on Ladina-Ameerika rannikualade üks populaarsemaid toite. See koosneb
marineeritud mereandidest, millele on sidruni- või laimimahla peale pigistatud
ning maitseks lisatud veel chillit ja teisi vürtse. Ülemäära suurt vaimustust
see roog sööjas aga ei tekitanud, olevat liiga äädikane olnud. Minu sealiha
friikartulitega… no seal on keeruline eksida. Arve oli kokku 12 000
coloni, mis tähendab eurodes kahekümnekat. See oli sisuliselt esimene kogemus,
et puhtamuidu siin riigis midagi ei anta (vastupidiselt muule Kesk-Ameerikale).
Hinnatase on euroopalik, tohutu turistidemass USAst on selle peamiseks
põhjuseks. Teisalt tähendab see loomulikult ka seda, et kostariikalane on ka
selgelt jõukam kui tema Nikaraaguas või Panamas elav sõber (või vaenlane) ning
seda on ju neile raske pahaks panna.
Kiire vooluga jõgi Tirimbina tagaaias |
Rippsild džunglisse |
Seda eelmises lõigus mainitud infot matkaradade kohta
lugesime me tegelikult hiljem, esialgu teadsime lihtsalt, et „tagaaias“ on
mingid rajad, mis võimaldavad vihmametsaga tutvuda. Eeldasime, et need on umbes
sarnased kui see teekond parklast hotellihooneni - korralik kividest laotud tee
keset džunglit.
Veel vaateid jõele ja metsale |
Niipea kui üle silla metsa jõudsime, hakati elukaid
näitama. Rada oli muide kitsas, libe ja mudane, kuid mitte midagi ületamatut.
Pigem vastupidi, tekitas sellise maadeavastaja tunde. Maadeavastajad, kes lähevad
mööda korralikult mudaseks tallatud džunglirada. :) Esimesed elukad, keda
näidati, olid tuukanid, kelle
pesakoht asus raja kõrval olevate kõrgete puude
otsas. Kuna tee läks alguses piki mäekülge ning ühel pool kõrval oli sügav org
(mille põhjas oli siis see jõgi, millest üle tulime), siis kuigi tuukanid oli
kõrge puu ladvas, olid nad meiega täpselt samal kõrgusel (puu algas oru
põhjast). Ettevaatavalt võib öelda, et see oligi meie reisi kõige parem
tuukanite jälgimise ja pildistamise paik. Kohtasime neid veel siin-seal, kui
nii lähedalt jälgida enam ei õnnestunud.
Ruskenokk-kilatuukan |
Kuna tegemist oli vihmametsaga, siis vahepeal sabistas ka
vihma, kuid kui su ümber on mitmekümnemeetrised puud, nende vahel liaanid ja
lisaks on kõik puude tüved ja oksad laialehelisi taimi täis, siis maapinnale
jõuab seda vett suhteliselt vähe. Täpselt sama lugu
oli ka päikesevalgusega,
mistõttu pildistamiseks ei olnud kõige paremad olud. Aga kuna olin targu
statiivi kaasa võtnud, siis saime seal nii ennast kui ka mõningaid
looduskatkeid üles võtta.
Rohelus |
Väga meeldejäävaks elamuseks oli hetk, kui jõudsime nende
puude alla, mille otsas olid möiraahvid (Costa Ricas elab liik mantel-möiraahv).
Kujutage nüüd pilti - kõnnite kahekesi hämarduvas vihmametsas, viimati
kohtasite inimesi ligikaudu tund aega tagasi ning järsku läheb pea kohal lahti
võimas madalahääleline üürgamine. Kuna nende hääl on ilmselgelt ära tuntav,
siis paanilist hirmu ei tekkinud, kuid see emotsioon oli sellegipoolest võimas
- kuulake ka allolevat helisalvestust. Kuigi hääl on möiraahvidel selline kosmosest pärit
inimsööjakoletise oma, kes kohe tormab sinu soolikaid ninaaukude kaudu välja
tirima, siis tegelikult on nad üsna nunnud karvapallid, kelle põhitoiduseks on
lehed ja õied.
Kui me uuesti hotelli juurde tagasi jõudsime, oli väljas
juba täiesti pime. Järelikult oli kell saanud kuus, sest suhteliselt täpselt
sel kellaajal sealkandis päike loojub. Näited: detsembris tõuseb päike Costa
Ricas keskmiselt 05:45 ja loojub 17:20, juunis aga vastavalt 5:18 ning 18:00.
Ehk siis päeva pikkus erineb aasta lõikes maksimaalselt 1 tunni, vastupidiselt
Eestile,
mis asub polaaröö/polaarpäeva piirile suhteliselt lähedal.
Tirimbina vihmamets |
Oli küll pime, kuid kuna päev oli suhteliselt noor, siis
otsustasime veel veidi asjalikud olla. Mõtlesime, et vaatame üle kohaliku
kaubandusvõrgu, peamiselt eesmärgiga osta dušigeeli (mina olin ennast tänase
päeva jooksul päris mitu korda läbimärjaks higistanud). Paljud asjad on
sellised, mida on lihtsam koha pealt osta, mitte kodust kaasa tarida ja
dušigeel on just üks selline asi. Esimene pood, kuhu sattusime, oli hiinlaste
poolt peetav supermarket, mis oli seest palju suurem kui väljast. Mis saaks
olla veel lihtsam, kuid poest šampooni ja/või dušigeeli ostmine? Tuli välja, et
enamus asju on lihtsamad…
Tegemist oli täiesti tavalise ja normaalsuuruses
kodulähedase poega, meenutas veidi Säästumarketit. Põhimõtteliselt oli müügil
kõik kodumajapidamises vaja minev kraam - tikkudest kuni pesupulbrini ning
konservidest puuviljadeni. Aga see riiul, kus olid seebid, habemeajamisvahud
(kümneid sorte), hambapastad, WC-poti puhastusvahendid ja kõik muu sarnane, ei
sisaldanud mitte ainsamatki ihupesemisvahendit (kui nüüd seep välja arvata).
Uskuge mind, me käisime sentimeeter haaval selle riiuli läbi. Järsku silmasime,
et leti taga on ka riiul erinevate totsikutega ja nii tärkas taas lootus. Paar minutit
hiljem oli see lootus aga kustutatud nagu kinganinaga asfaldisse surutud koni. Nendel
riiulitel olid nimelt juuksevärvid, veel habemeajamisvahtusid, deodorandid,
higipulgad ja muud sarnased asjad, kuid ei ühtki dušigeeli…
No ja siis algas etendus „Kuidas seletada pilte surnud
jänesele“ - kaks hispaania keelt mitteoskavat inimest üritasid hispaania keeles
oma soovi selgeks teha hiina keelt kodukeelena rääkivale (omavahelistest
vestlustest kuulsime) perekonnale. „Geel dušš“ ja „Geel de duutsa“ ei tekitanud
muid emotsioone peale nõutuse, kuigi see viimane ütelus oli kogemata isegi õige
hispaaniakeelne hääldus (aga seda ma siis veel ei teadnud). Siis tegin
prantsuse keelse tuletise ja ütlesin, et oleks vaja „Gel para lavar“, mis minu arvates pidi tähendama pesemiseks sobivat
geeli. Selle peale üks hiinlastest aktiveerus ja viis meid uuesti selle leti
juurde, kus olid pesupulbrid ja seebid. Ehh…
Ühesõnaga - andsime alla. Ostsime sealt paar banaani ja
sõitsime natuke maad tagasi, sest seal oli veel üks pood. Põhimõtteliselt oli
seriaali „Pesuvahendi otsinguil“ teine seeria, mis oli kohutavalt sarnane
esimesele. Vaid osad tegelased olid muutunud - hiina perekonna asemel etendasid
nõutuid poodnikke kohalikud. Kõik muu oli põhimõtteliselt sama. Nõutu ja
arusaamatu pilk, dušigeeli puudumine lettidelt, kõikide muude pesuvahendite
pakkumine selle asemel. Natuke veel ja me oleks nõudepesuvahend „Fairy“ sealt
ära ostnud. Kui hull see ikka olla saab, putli peal ju kirjas, et nahale õrn.
Ning mine sa tea, äkki eemaldab veidi rasva ka kerelt ära, see ei teeks üldse
paha.
Aga jah - selline tunne oli, et nagu me oleks tahtnud rikastatud
uraani osta. Kurat võtaks, millega kohalikud siis pesevad end?!? Ei tahaks
uskuda, et ainult seebiga.
Ning siis juhtus ime - kusagilt kübarast tõmmati välja
šampoon! See oli küll mõeldud kuivadele ja värvitud juustele, aga no johhaidii…
Selles staadiumis oleks sobinud ka koerašampoon. Loomulikult me ostsime selle
ära ning enamuse reisist saigi end tolle vahendiga küüritud.
Pärast väikest õhtueinet kasutasime raske töö viljana hangitud pesuvedelikku sihtotstarbeliselt ning siis kohe magama ära. Homme tuli üpris vara ärgata, et minna „kõrvaltallu“ linde pildistama. Kui algul lasime lisaks läbi aknavõrgu (klaase loomulikult akendel polnud) tulevatele loodushäältele ka konditsioneeril unnata, siis lõpuks lülitasime viimase siiski välja, sest tolle heli oli natuke liiga häiriv. See muidugi tähendas seda, et ligikaudu poole tunni pärast oli toas jälle kuum ja niiske, sest praegusel aastaajal siinkandis temperatuur väga palju alla 25 kraadi ei lange. Teisalt olid džunglihelid päris uinutavad, mistõttu õnnestus seal saunas ka veidi magada.
Pärast väikest õhtueinet kasutasime raske töö viljana hangitud pesuvedelikku sihtotstarbeliselt ning siis kohe magama ära. Homme tuli üpris vara ärgata, et minna „kõrvaltallu“ linde pildistama. Kui algul lasime lisaks läbi aknavõrgu (klaase loomulikult akendel polnud) tulevatele loodushäältele ka konditsioneeril unnata, siis lõpuks lülitasime viimase siiski välja, sest tolle heli oli natuke liiga häiriv. See muidugi tähendas seda, et ligikaudu poole tunni pärast oli toas jälle kuum ja niiske, sest praegusel aastaajal siinkandis temperatuur väga palju alla 25 kraadi ei lange. Teisalt olid džunglihelid päris uinutavad, mistõttu õnnestus seal saunas ka veidi magada.
1 kommentaar:
Millal uus osa?
Postita kommentaar